Weetjes

Dankzij de kleine kaarsenmakerij van mijn vrouw, is het voor mij mogelijk om in de webshop extra producten aan te foto bijenwasbieden. Om een aantal producten te noemen: de witte bijenwaskorrels, maar ook de kant en klare bijenwas in blik.

Zoals u al eerder op de website bent tegengekomen maak ik een duidelijk onderscheid tussen de verschillende vormen van Encaustic Art: Europees of Amerikaans. In deze tijd kunnen we tientallen filmpjes zien op YouTube, zelf hoop ik naast mijn reeds bestaande filmpjes de komende tijd (week, maand, jaar c.q. jaren ) meer filmpjes te plaatsen op mijn YouTube-kanaal: wasschilderijen. Met deze filmpjes wil ik verschillende werkwijzen, technieken, vormen en vaardigheden onder de aandacht brengen. Immers: hoe vaker je oefent, hoe meer zul je het schildersijzer kunnen sturen, in plaats van dat het schildersijzer jou stuurt. Tijdens de filmpjes zal aandacht worden geschonken aan de verschillende werkwijzen, maar ook aan de gezamenlijke technieken. Maar dit even ter zijde.

Een product dat wij in Europa nagenoeg niet tegenkomen zijn grotere blokken was. Hier werken we vnl. met de Encaustic-wasblokjes en het schildersijzer. Maar een aantal Encaustic-beoefenaars hebben al gekozen voor de uitdaging om te werken met en op een hot-plate, een regelbare warme plaat. Dit kan met kwast of verfrolletjes, rubberkam, sponsjes, maar ook met het paletmes. Maar als je werkt op de hot-plate, dan zul je merken dat het gebruik van de bijenwas iets hoger ligt dan bij het werken met het schildersijzer, of de styler.

Hoe maak je Encaustic-was?

In de contacten met collega-kunstenaars in Amerika bleek dat zij grote kant en klare blokken was konden aanschaffen. Anderen maken hun eigen Encaustic-was, hiervoor gebruiken zij bijenwas, samen met damarhars en pigment. Een aantal kunstenaars voegen hier dan nog een heel klein beetje carnabauwas aan toe. Tijdens het proces van het maken van de Encaustic-was wordt de bijenwas gesmolten. Als de was gesmolten is wordt de damarhars al roerend toegevoegd. Om te voorkomen dat de damarhars stroperig wordt moet je tussendoor de temperatuur van de bijenwas iets verhogen. Je kunt dit proces zowel in een oude pan uitvoeren, maar ook via de au-bain-marie methode, hierbij wordt een kleine pan in een grotere pan gezet met hiertussen water. De grotere pan met water wordt verwarmd, zo verwarmt de kleine pan met inhoud geleidelijker en kan worden voorkomen dat de inhoud gaat koken. Belangrijk bij dit alles is dat de ruimte goed geventileerd wordt.Voor de mensen die zelf eens op deze manier aan de gang willen, hebben wij in de webshop de witte/gebleekte bijenwas in verschillende gewichten.

Maar voor wie dit allemaal teveel werk vindt hebben we sinds kort ook in ons assortiment bijenwas in blik. Zoals ik al in mijn inleiding schreef en waar u op de website meer informatie over vindt, heeft mijn vrouw een kleine kaarsenmakerij. Wij hebben verschillende wasketels en aanverwante apparatuur staan, die ook geschikt zijn om Encaustic-was te maken. Op dit moment hebben we een 5- tal kleuren, nl. transparant, wit, rood, blauw en geel in blik. Er is voor blik gekozen om het makkelijk te vervoeren, te verwarmen, bij gebruik is het mogelijk je kwast in het blik te laten staan en zo zou ik nog even door kunnen gaan. Kleine nadelen zijn er ook. Zo kun je de was niet direct gebruiken om op je schildersijzer te smelten, maar ook het verwarmen is iets omslachtiger, vandaar onderstaande gebruiksaanwijzing.

Gebruiksaanwijzing voor was in blik

Plaats de te gebruiken blikjes in een pannetje met water en zet deze op het vuur, verwarm ondertussen de hot-plate of een regelbare grillplaat. Roer de gesmolten was goed door en haal ze uit het pannetje en plaats deze op de verwarmde plaat. U kunt uiteraard ook de blikjes in uw pannetje laten staan en deze op uw warmtebron neerzetten. Het is zelfs op deze manier mogelijk om de was warm te houden, zonder warmtebron. U zult misschien de temperatuur van het water op peil moeten houden, dit kunt u doen door het pannetje regelmatig op het vuur te plaatsen. Houdt U er wel rekening mee waar u uw pannetje neerzet, want deze is warm. U kunt door een houten wasknijper te gebruiken makkelijk de blikjes verplaatsen. (een ander voordeel hierbij is dat u tussendoor ook het blikje makkelijk vast kunt houden en naar uw werk kunt brengen).
foto gekleurde was in blik 1Nu kunt u de bijenwas opbrengen met een hake penseel van Davinci. Het hake penseel is een natuurproduct, hierdoor kunnen de haren tegen warmte, ook staan deze penselen bekend om het egale opbrengen.
De gesmolten bijenwas kunt u op verschillende ondergronden opbrengen. Een heel mooi resultaat kunt u bereiken op het Ampersand Encausticboard. Dit zijn panelen, speciaal geprepareerd om te werken met bijenwas. Het is in Amerika dé ondergrond, voor wat hier in Europa het Encaustickarton is.
Het is mogelijk om lagen over lagen te leggen. U kunt uiteraard ook de gesmolten was op de hot-plate met elkaar mengen, waardoor u de kleuren, oranje, bruin, paars, groen e.d. kunt creëren.
Onder het kopje Werken op Ampersand Encausticboard wordt meer uitleg gegeven.
De gesmolten was blijft warm zo lang de warme platen aan staan. Na gebruik kunt u de was gewoon af laten koelen om later opnieuw te gebruiken.

Ampersand-boarden

In Amerika is Ampersand een begrip op gebied van Encaustic, trouwens niet alleen op dit terrein. Ampersand is leverancier van Encaustic-was, maar ook van ondergronden. Zo hebben zij Gessoboarden, Clayboarden, Scratsboarden, Canvas-textureboarden en uiteraard het Encaustic-board. Op dit moment hebben we ervoor gekozen om in ons assortiment een 3-tal boarden op te nemen. Het Scratsboard is niet geschikt voor Encaustic, maar een prachtig board om fantastische schilderijen op te kunnen maken. Een ander voordeel is dat de inkt die gebruikt wordt bij het schilderen op Scratsboard wél geschikt is om met Encaustic te gebruiken. Met de inkt kunnen de witte vlekken worden bewerkt.
Naast het Scratsboard hebben we ook het Canvas-textureboard in onze collectie. Dit board is uitermate geschikt voor de MasterPasteOriginal-was, maar ook voor de Encaustic-was. Het board heeft een canvasstructuur en door de compositie van het product is het een kant en klare creatie.
Buiten deze boarden hebben we het Encausticboard. Dit board komen we veel tegen in de filmpjes op YouTube. Doordat het Encausticboard niet te vergelijken is met Encaustickarton, door o.a. de samenstelling, vraagt het een andere benadering en werkwijze.

Werken op Ampersand Encausticboard

Het werken op Encausticboard vraagt meteen al een andere benadering. Op Encaustickarton kun je meteen gaan werken. Je kunt de was smelten op het schildersijzer en vervolgens opbrengen op het karton. Alvorens je op het Encausticboard gaat werken, zal je deze eerst moeten verwarmen. Het verwarmen is mogelijk door met een schoon warm schildersijzer over het board te gaan. Het is ook mogelijk om dit te doen met het hetelucht-pistool.

Werken met scratsinkt

Zoals ik schreef is de inkt, die gebruikt wordt op het scratsboard, ook geschikt om te gebruiken bij Encaustic Art. Het komt weleens voor dat je witte plekken overhoudt op je Encaustickarton. Dit hoeft niet storend te zijn, maar het kan zijn dat je dit toch wilt wegwerken. Op het moment dat je dit doet met was kan je werk weer smelten en de vorm veranderen. Om dit te voorkomen kun je de inkt gebruiken. Dit gaat als volgt, je brengt een aantal druppels aan op je werk, niet op het witte gedeelte, maar op de was. Vervolgens neem je een tissue, maak hiervan een propje, wrijf vervolgens lichtjes over de was en de druppels inkt. Je zult merken dat de inkt niet hecht aan de was, maar wel aan het schilderskarton en zo ontstaat een lichte achtergrondkleur. (zie het kleine schilderijtje op deze bladzijde) Je werk van was zal gaan glimmen, maar de inkt zal diffuus blijven.